8x Verhuizen tips


Ga jij binnenkort verhuizen, maar je hebt nu al geen zin in het hele proces van plannen, inpakken en alles regelen? Wij hebben de beste verhuizen tips voor je op een rijtje gezet die iedereen heel goed kan gebruiken. We kunnen het niet leuker maken, maar wel makkelijker! 🙂

Wonen in een nieuw huis is voor de meeste mensen iets wat heel leuk is. Het verhuizen zelf, en alles wat daarbij komt kijken, wordt echter vaak als ‘niet leuk’ ervaren. Er komt namelijk heel veel bij kijken – van administratieve werkzaamheden tot het inpakken van alle verhuisdozen. Een goede planning maken is dan ook mega belangrijk, om ervoor te zorgen dat het hele verhuisproces zo soepel mogelijk verloopt. Alleen dan kan je stress en frustraties voorkomen. Er zijn namelijk heel veel dingen waar je niet aan denkt – hele grote, maar vooral ook de kleine dingetjes. Daarom hebben wij deze verhuis checklist gemaakt met de belangrijke verhuizen tips, zodat jij met zo min mogelijk stress kunt verhuizen, en kunt genieten van je nieuwe huis.

1. Verhuisbedrijf of niet?

Een belangrijke vraag die je zo snel mogelijk moet beantwoorden: ga je een verhuisbedrijf inhuren die je helpt bij het verhuizen, of ga je het zelf doen, eventueel met hulp van vrienden en familie? Ga je voor de eerste keer verhuizen, dan neig je waarschijnlijk naar geen verhuisbedrijf. Afhankelijk van hoeveel spullen je hebt, kan dit wel of geen goed idee zijn. Ga je bijvoorbeeld van je ouderlijk huis naar een studentenkamer of je eerste woning verhuizen, dan heb je waarschijnlijk nog niet heel veel spullen. Dan is het in principe heel goed te doen zonder verhuisbedrijf. Ga je echter met je gezin verhuizen? Dan is het een ander verhaal. Je hebt vaak zóveel spullen, en vaak grote meubels, die het heel lastig maken om alles zelf te doen. Een verhuisbedrijf is dan de perfecte oplossing. Hoewel je ervoor moet betalen, zullen professionele verhuizers je een hoop ellende besparen. Een belangrijke hierbij: zorg ervoor dat je minimaal drie offertes opvraagt.

2. Begin op tijd met inpakken

Een veelgestelde vraag bij een verhuizing: wanneer moet je beginnen met inpakken. Het inpakken voor een verhuizing duurt over het algemeen veel langer dan je in eerste instantie zou verwachten. Vroeg beginnen is dus raadzaam om stress te verminderen en de volgende stap zo geordend mogelijk te maken. Ongeveer twee maanden is een redelijke hoeveelheid tijd om een gezinswoning in te pakken, terwijl een maand voldoende kan zijn voor een klein appartement.

3. Verhuisdozen

Verhuisdozen zijn een absolute musthave bij elke verhuizing, ongeacht of je weinig of veel spullen hebt die je moet inpakken. Als je een verhuisbedrijf inhuurt, dan hebben zij natuurlijk verhuisdozen die je kunt lenen. Zij kijken naar hoeveel spullen je hebt, en op basis daarvan schatten zij in hoeveel verhuisdozen je nodig hebt. Naast ‘normale’ rechthoekige verhuisdozen, krijg je vaak ook speciale dozen/rekken voor het inpakken van kledingstukken. De verhuisdozen worden ná de verhuizing weer netjes opgehaald door het verhuisbedrijf.

Ga je zelf verhuizen zonder hulp van een verhuisbedrijf? Dan is het belangrijk om zelf jouw verhuisdozen te regelen. In eerste instantie zou je rond kunnen vragen bij vrienden en familie of je gratis verhuisdozen kunt lenen. En anders kan je natuurlijk ook nieuwe verhuisdozen kopen. Afhankelijk van hoeveel spullen je hebt, kan je verhuisboxen bestellen in pakketten van 10 tot 300 stuks.

verhuizen tips verhuisdozen inpakken

4. Opruimen

Als je gaat verhuizen, betekent het niet dat je alles mee moet verhuizen. Het is juist dé perfecte kans om oude spullen weg te gooien, weg te geven of te doneren. Stel jezelf de vraag: zal dit item waarde toevoegen aan de volgende fase van mijn leven? Ga kamer voor kamer door, inclusief de garage. Plaats items in drie categorieën – bewaren, opslaan en vuilnisbak. Zorg ervoor dat kinderen aan boord zijn en sorteer ook hun spullen.

5. Hoe kan je het beste inpakken?

Het inpakken zelf is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk om het op de juiste manier te doen. Pak lichte spullen zoals kleding, linnengoed en speelgoed in de grootste dozen, en zware spullen zoals servies en boeken in kleinere dozen, met de zwaarste spullen onderaan. Markeer breekbare spullen duidelijk. Als het gaat om je verpakkingsstrategie, is het aan te raden om eerst met de minst gebruikte spullen te beginnen en door te werken naar spullen die je regelmatig gebruikt. Label dozen per kamer en categorie – dit maakt het uitpakken in je nieuwe huis zoveel makkelijker en sneller. Label de verhuisdozen aan de zijkant, niet aan de bovenkant, zodat je kunt lezen wat erin zit als ze zijn gestapeld. Verpak kostbare spullen, zoals sieraden en belangrijke documenten, apart en vervoer ze zelf, om te voorkomen dat je het kwijtraakt.

6. Hoe kan je breekbare spullen beschermen in verhuisdozen

Mensen concentreren zich vaak te veel op het beschermen van de echt sierlijke spullen zoals champagneglazen, maar in de meeste gevallen zijn het de zwaardere dingen, zoals borden of serveerschalen, die vaak kapot gaan. Het gebruik van lagen kleding en handdoeken onder en tussen breekbare spullen is kosteneffectief, maar als je het goed wilt doen, kun je beter de juiste bescherming gebruiken:

  • Luchtkussenfolie – Verpak elk item afzonderlijk om het risico op breuk te verminderen.
  • Sokken – Sokken bieden uitstekende bescherming voor glazen.
  • Polyfoam – Plaats dit tussen borden en kommen om te voorkomen dat ze tegen elkaar botsen
  • Pakpapier – Vul eventuele lege ruimte in de verhuisdozen met bakpapier zodat de spullen niet kunnen bewegen.
  • Breekbaar tape – Label dozen als ‘breekbaar’, zodat verhuizers of behulpzame vrienden en familie weten dat ze er voorzichtig mee moeten omgaan.

verhuizen tips breekbare spullen inpakken

7. Deze spullen heb je nodig op de verhuisdag

Zorg ervoor dat je niet alle spullen inpakt. Je hebt namelijk ook bepaalde spullen nodig op de verhuisdag zelf:

  • Wees voorbereid en maak een EHBO-doos. Je kunt EHBO-doos kopen, zodat je geen tijd verspilt aan het zoeken in je dozen naar basisbenodigdheden zoals pleisters en pijnstillers.
  • Vergeet het toiletpapier niet. Ja, we weten dat het vreemd klinkt, maar zodra mensen hun spullen inpakken, is het gemakkelijk om het belangrijkste in het leven te vergeten: toiletpapier!
  • Wacht niet tot de verhuisdag om schoonmaak spullen te halen. Je zult waarschijnlijk beide huizen willen schoonmaken zodra iedereen is verhuisd en je klaar bent om in te trekken – dus wees voorbereid door schoonmaak spullen.
  • Op je eerste nacht in je nieuwe huis heb je waarschijnlijk geen zin om uit te pakken, dus bereid je hierop voor door een weekendtas in te pakken om mee te nemen in de auto. Denk aan reservekleding, pyjama, toiletartikelen en eventuele medicijnen.
  • Je zult ook je telefoonoplader bij de hand willen houden, evenals alle andere benodigdheden die nodig kunnen zijn tijdens de eerste paar uur dat je je op je nieuwe plek vestigt.

8. Administratie

Naast de praktische tips bij een verhuizing, is het ook belangrijk om aan de administratieve taken te denken. Neem contact op met nutsbedrijven om het aan- en loskoppelen van al je diensten (zoals water, elektriciteit, telefoon en internet) te regelen. De bank en de huisarts moeten ook op de hoogte worden gebracht van je nieuwe adres. Houd je laatste 6-8 weken post op je bestaande adres bij en neem contact met hen op voordat je verhuist.

Bekijk ook:
Huis kopen? 10 tips!
Huis goedkoop inrichten? Wij hebben 9 handige tips!
Is huren zo’n slecht idee? Lees hier waarom dat niet zo is!

Vragen? Laat een reactie achter!

Navigate